Test City X KONE: KONE ja Ülemiste City arendaja Mainor Ülemiste viisid lõpule uuendusliku katse People Flow andmetega
Paljud teavad, et KONE on välja töötanud andurid, mis aitavad kasutajakogemust optimeerida. Kas olete märganud, kui mitmel korral on teie saabudes lift juba ees oodanud? Nüüd on Eestis asuvasse Baltimaade suurimasse ärilinnakusse Ülemiste City paigaldatud veel rohkem uuenduslikke andureid. Koos KONE kogutud täiendavate andmetega tõestati, et see uus lahendus on kulutõhus, parandab inimvoogusid ja säästab energiat.
Uuendustegevus võib toimuda mitmel viisil, alates teadus- ja arendusosakondade sügavustes välja töötatud lahendustest kuni mõnes teises valdkonnas tegutsevate teadlaste juhuslike avastusteni. Mõnikord on aga lihtsalt vaja õiget hetke õigel ajal: kaks inimest kohtuvad ja avastavad uudiseid vahetades ühise võimaluse.
Nii juhtuski, kui Mainor Ülemiste tegevjuht Ursel Velve ja KONE Baltimaade piirkonnajuht Heli Koskinen koos lõunal käisid.
„Alustasime juttu sellest, kuidas meie ettevõtted on huvitatud andmetega katsetamisest, et leida nende kasutamiseks uusi võimalusi ja eristuda kinnisvaraturul,“ rääkis Heli Koskinen.
Tema sõnul on Mainor Ülemiste üks KONE kõige uuendusmeelsemaid kliente, kes on alati valmis katsetama ja leidma uusi kliendiväärtusi. Koos jõudsid nad uue kontseptini. Velve nägi kohe selle võimalikku kasu ja Koskinen otsustas tutvustada ideed õigetele KONE sidusrühmadele.
Nii see kõik algaski.
Vilgas ärikeskus, mida toetab arukas andmekasutus
Mainor Ülemiste on Tallinna kasvavas piirkonnas paikneva Baltimaade suurima ärilinnaku Ülemiste City arendaja.
Mainor Ülemiste meeskonnale pakkus huvi oma hoonetes toimuva inimeste liikumise analüüs, et arendada oma tegevust ja pakkuda rentnikele paremaid teenuseid.
Mainor Ülemiste jaoks seisnes pakkumise väärtus selles, et neid andmeid saaks kasutada ja mitmel viisil rahaks muuta.
„Andmed on linnaku ja linna arendajate jaoks väärtuslik vara. Need aitavad mõista, kuidas keskkonda kasutatakse ja kuidas seda tuleks tulevikus kujundada, et see oleks võimalikult külalislahke ja inimsõbralik. Andmeid saab kasutada parima võimaliku teenuse väljatöötamiseks koostöös meie teenusepakkujatega, näiteks restoranide või puhastusteenuse pakkujatega. Teenuste andmepõhise kavandamise abil saavutatud tõhususest võib saada arendajatelpotentsiaalne tuluallikas.“
KONE puhul oli tema Espoos tegutsev üleilmne ärimeeskond just otsinud õiget võimalust, et tõestada kontsepti toimimist keerulise andmekogumisega ärihoones.
KONE täiustab lahendust People Flow rakendusega KONE API Services, mis kasutab KONE seadmeid ja andmeid, et anda ülevaadet inimeste liikumise kohta liftide ja eskalaatoritega. Ühendades liftide ja eskalaatorite andmed hoones paiknevate uuenduslike anduritega, võib saada uusi teadmisi ja mõista paremini, kuidas inimesed liiguvad.
Ühesõnaga, kõik läks KONE ja Mainor Ülemiste jaoks paika.
Edukas eksperiment ja käegakatsutavad tulemused
Eksperiment kestis neli kuud. Neil kuudel kasutasid KONE ja Mainor Ülemiste liftide andmeid ja Ülemiste Citys asuvasse hoonesse paigaldatud andureid, et loendada inimesi ja analüüsida hoones toimuvat liiklust. Nii kujunes pilt, kuidas hoonet eri päevadel ja eri kellaaegadel kasutati. Kasutajad said ülevaateid graafikutena lihtsal juhtpaneelil, mida sai vaadata nii mobiilis kui ka lauaarvutis.
Eksperimendi vältel koguti regulaarselt tagasisidet, küsitledes osalejaid ja kasutades veebipõhiseid tagasisidevorme.
Kui eksperiment läbi sai, esitas meeskond tulemused, mis tõestasid selgelt, et kontsept on märkimisväärse väärtusega. Näiteks:
- mõistes hoones toimuvat liiklust, on lihtsam planeerida hoone hooldust või renoveerimist;
- valgustuse või kütte vähendamine vaiksel ajal aitab kulusid kokku hoida ning muudab ka hoone kestlikumaks;
- Ülemiste City kliendid saaksid rakendada meetmeid, et vähendada kulusid ja suurendada müüki, näiteks optimeerides ressursse, pakkumisi ja lahtiolekuaegu uute arukate andmete põhjal.
Ühtlasi ilmnes üks täiesti ootamatu asjaolu. Heli Koskineni sõnul analüüsis KONE eksperimendi käigus liftide ooteaegade andmeid ja avastas, et eri lifte kasutati ebaproportsionaalselt.
„Uuendasime kahe liftigrupi juhtseadmeid. See vähendas ooteaega peaaegu 25%, säästes hoone kasutajatele nädalas kokku neli tundi tööaega.“
Kalkuleeriti ka liftide energiatarbimist. Arvepidamine näitas, et KONE regeneratiivsed ajamid taaskasutasid kuni 30% liftisüsteemi kogu energiatarbimisest.
„Need andmed on suurepärased roheliste aruannete koostamiseks rentnikele, sest energiatarbimine on neis oluline tegur,“ lisas Heli Koskinen.
Edasine tegevus ja uued algatused
Eksperiment oli edukas – KONE sai oma kontseptile tõestuse. Koostöö andis inspiratsiooni uuteks ideedeks ja selle käigus kaasati teisi ettevõtteid võimalikesse tulevastesse partnerlustesse Ülemiste Citys.
Heli Koskinen kiidab Velve ja tema meeskonna teadmishimu ja avatud suhtumist.
„See eksperiment oli võimalik ainult seetõttu, et mõlemad ettevõtted on valmis võtma riske ja minema kaardistamata aladele. Eelkõige oleme huvitatud digiteerimisest ja andmete kasutamisest, et leida klientide jaoks uuenduslikke lahendusi.“
KONE ülelmne ärimeeskond teab, et on vaja rohkem uuringuid. Praegu käib kõva töö tulemuste ja nende kaubandusliku tasuvuse hindamisega. Protsessi edasiseks testimiseks ja täiustamiseks on vaja täiendavaid partnereid ärikinnisvara valdkonnas.
Tehnoloogia ja teenuse edukas testimine Ülemiste Citys on innustanud Test City teenust edasi arendama. Seda uuendust aitavad turule tuua uus teenuseprotsess, kogenud mentorid ja 16 000 testijat kogu linnakust.
„Loodame, et maikuus käivitatava Test City teenusega saame aidata ettevõtetel töötada välja uusi tehnoloogilisi teenuseid, mis põhinevad klientide vajadustel. Nagu meie kogemus näitab, võib see luua ootamatuid ja uuenduslikke koostöövõimalusi idufirmade ja ettevõtete vahel, aga ka omavalitsustega,“ arvab Ursel Velve.